Penyucian rohaniah dan fizikal


 

 

Utamakan pengambilan sayur-sayuran.



RASA seperti sekelip mata kita kembali ke bulan Ramadan dan ibadah puasa. Bulan mulia ini disambut dengan bermacam ragam manusia, antaranya gembira dipanjangkan umur menemui Ramadan 1429 Hijrah, tidak kurang juga yang mula menghidap ‘penyakit’ tertentu sehingga tidak boleh berpuasa.

Ramai juga yang memulakan ‘pesta makanan’ setiap petang di bazar Ramadan atau pun bufet mewah di hotel-hotel besar. Lebih mengejutkan, ada juga segelintir yang sudah mula membeli-belah untuk Hari Raya Aidilfitri sebelum puasa bermula lagi.

Apa juga cara Ramadan disambut, semua umat Islam tetap wajib menunaikan Rukun Islam ini dengan berpuasa selama sebulan, pada bulan yang turut menjanjikan pelbagai peluang menyucikan diri. Menyentuh tentang penyucian diri, Ramadan bukan hanya untuk penyucian rohaniah malahan amat bermanfaat dalam penyucian badan, terutamanya salur penghadaman dan perkumuhan (termasuk sistem pernafasan bagi perokok).

Tempoh tanpa makan dan minum hampir 14 jam (di Malaysia) memberi sistem penghadaman peluang berehat seketika di samping meningkatkan proses penyingkiran toksin di dalam badan. Namun proses pemulihan ini menjadi sia-sia jika waktu berbuka dijadikan waktu melahap sehinggakan sistem penghadaman terpaksa ‘bekerja’ lebih kuat dari waktu tidak berpuasa.

Sahur dan berbuka
Penolong Pengarah Bahagian Pendidikan Kesihatan, Kementerian Kesihatan Malaysia, Norlaily Md. Nasir menasihatkan amalan nutrisi seimbang sepanjang bulan Ramadan, bukan sahaja bagi mendisiplinkan diri malahan memanfaatkan sepenuhnya kelebihan berpuasa.

“Sepanjang berpuasa, bersahur menjadi satu keperluan supaya badan mempunyai tenaga secukupnya untuk menjalankan aktiviti harian.

“Namun, menu sahur tidak boleh terlalu berat dengan cadangan hanya setengah pinggan nasi di samping melebihkan sayur dan buah-buahan,” katanya.

Menurutnya, buah juga boleh diganti dengan kurma ketika bersahur memandangkan sesetengah warga emas menganggap buah makanan yang ‘sejuk’.

Tambahnya lagi, bagi mereka yang agak kurang berselera untuk bersahur pada awal pagi, boleh juga mengamalkan bersahur dengan dua keping roti (bakar atau tidak), bersama segelas susu.

Bagi makanan yang dihidangkan, tidak mengira pada waktu bersahur atau berbuka, perkara utama yang perlu diperhatikan adalah mengurangkan penggunaan santan dalam masakan dan mengurangkan pengambilan makanan berlemak.

Ketika berbuka, adalah lebih baik bermula dengan beberapa biji buah kurma seperti yang diamalkan Rasullullah SAW dan mengelakkan bermula dengan makanan atau minuman yang manis.

Norlaily menjelaskan, pengambilan makanan berasaskan karbohidrat (nasi, mi, mihun) perlu dikurangkan kepada hanya setengah pinggan dengan keutamaan pengambilan sayur dan buah-buahan antara tiga hingga lima hidangan.

“Kebanyakan daripada kita mengambil lauk bersantan, berlemak atau pedas. Lauk pedas tidak sesuai untuk kanak-kanak dan warga emas.

“Elakkan juga pengambilan makanan kering seperti asam kerana ia tidak elok untuk sistem penghadaman ketika badan agak kekurangan air,” ujarnya.

Menurut Norlaily, orang ramai perlu melebihkan pengambilan air kosong, sebanyak mungkin bila berkesempatan (sahur atau selepas berbuka).

Selain itu, pengambilan kopi atau teh semasa bersahur dan awal berbuka juga tidak digalakkan kerana minuman berkafein akan menyekat penyerapan nutrien di samping meningkatkan kehilangan cecair badan.

Jika perlu juga, minum secawan kopi atau teh, bolehlah diambil selepas satu jangka masa berbuka seperti selepas sembahyang tarawih.

Serat dan puasa
Norlaily memaklumkan penekanan besar diberikan kepada buah dan sayur ketika bersahur dan berbuka adalah kerana manfaat kandungan serat tumbuhan yang tinggi ke atas badan.

“Serat tumbuhan dapat melambatkan proses berasa lapar, membolehkan kita bertahan dalam tempoh sepanjang berpuasa.

“Serat dapat menyerap air, mengurangkan rasa lapar dan membolehkan badan bertahan melakukan aktiviti harian sehingga lebih lapan jam,” jelasnya.

Menurutnya, serat juga kaya dengan vitamin dan mineral tersendiri, di samping menyahtoksin badan dan membuatkan kita lebih ceria dan bertenaga.

Oleh itu, disarankan bersahur dengan buah dan sayur secukupnya untuk menahan rasa lapar, dan sama juga ketika berbuka supaya cepat berasa kenyang.

Norlaily menyatakan, individu berpuasa bukan sahaja dapat melakukan aktiviti harian seperti biasa dengan pengambilan serat, malahan dapat membantu mengelakkan sembelit yang mudah berlaku di ketika badan kekurangan air.

“Seperti ramai sedia maklum, antara kebaikan utama serat tumbuhan adalah melancarkan dan membersihkan sistem penghadaman dan perkumuhan.

“Selain itu, serat juga dapat membantu mengurangkan kalori dan lemak di kalangan mereka dengan berat badan berlebihan,” ujarnya.

Bagi mereka yang menghidap penyakit kronik pula, Norlaily menasihatkan supaya memperbanyakkan pengambilan makanan berserat tinggi bagi mengawal paras gula darah (serat larut) untuk pesakit diabetes.

Tambahnya, serat juga dapat mengurangkan kolesterol untuk pesakit kardiovaskular dan mengurangkan risiko kanser melalui kandungan fitokimia (phytochemical) di samping membolehkan pesakit menjalani ibadah puasa seperti orang biasa.

Norlaily menekankan pentingnya serat dalam kehidupan seharian, terutamanya ketika berpuasa tetapi diambil dalam jumlah berpatutan.

“Perkara utama adalah serat dapat membantu kita tahan berpuasa dan melakukan aktiviti harian seperti biasa sepanjang Ramadan.

“Namun, adalah lebih penting mendapatkan kuantiti nutrien yang seimbang dengan tidak mengabaikan komponen lain di dalam piramid makanan yang tidak kurang pentingnya,” tegasnya.

Katanya lagi, walaupun disaran lebih banyak pengambilan serat, perlu juga diambil dalam jumlah sederhana dan tidak berlebihan.

Dakwanya, pengambilan serat secara berlebihan boleh membawa kepada masalah angin di dalam badan.

Disiplin dan sederhana
Dalam mendapatkan diet serat secukupnya, buah menjadi pilihan utama memandangkan ia mudah diperoleh dan harganya juga tidak terlalu mahal.

Sumber lain seperti bijirin mungkin lebih mahal sedikit sementara sayur pula disarankan ditanam sendiri bagi mereka yang mempunyai kawasan tanah untuk berbuat demikian.

Norlaily juga menasihatkan penanaman disiplin diri sepanjang Ramadan terutamanya dalam membeli makanan di luar dan amalan diet ketika bersahur dan berbuka.

“Ramadan bukan pesta makan! Bulan mulia ini sepatutnya dapat membantu kita mengurangkan perbelanjaan harian jika diamalkan pembelian berhemah.

“Beli secara sederhana. Utamakan makanan berserat dan bertenaga untuk keperluan badan menjalankan aktiviti fizikal,” katanya.

Menurutnya, serat itu penting untuk kesihatan tetapi perlu juga mempelbagaikan komponen dari piramid makanan untuk mencapai keseimbangan nutrien yang diperlukan badan.

This entry was posted in Kesihatan. Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s